سوال: چرا در قرآن آمده است که مردان بر زنان برتری  دارند؛ آیا این با تساوی حقوق زن و مرد ناسازگار نیست؟

جواب را به صورت چند مورد ؛مفید و مختخر خدمت شما  عزیزان عرض می کنم  :

1-     به نظر شما جوامع و گروه ها ناگزیر از داشتن یک  سرپرست نیستند؟ خانواده نیز به عنوان یک جامعه کوچک و هسته مرکزی اجتماع از این  قاعده مستثنا نیست، حالا خدایی که زن و مرد را خلق کرده و از زیر و بم وجود آنهابهتر از خدشان خبر دارد و می خواهد آنها را به راه سعادت رهنمون شود می گوید به نظرمن این مرد است که در سرپرستی اولویت دارد.

   

2-    این سرپرستی که برای مرد قرار داده شده است بههیچ وجه به معنای برتری جنس مرد بر جنس زن نیست بلکه با بررسی ریشه لغوی کلمه "قوام" می فهمیم که به چوبی می گویند قوام که درخت را به آن تکیه می دهند؛یعنی تکیه گاه این همان چیزی است که زن در وجودش به دنبال آن است و دروجود مرد نهاده شدهاست.

3-    خلقت متفاوت زن و مرد این امر را ایجاب می کندکه زن لطیف و ظریف که یک مربی مهربان است در دیواره خارجی ماشین خانواده قرار نگیردبلکه زیبایی و آرامش داخلی آن را تامین کند و این مرد است که استقامت بیشتری درخلقتش نهاده شده و باید آماج حوادث و سختی های بیرونی قرار گیر و مسئولیت گرداندنچرخ خانواده را به عهده داشته باشد.

4-    آنچه که در مورد عقل زن در روایت ما آمده ناظربه همین بخش است یعنی :عقل معاش؛ و دور اندیشی در مدیریت زندگی که معمولا در مرد هابیشتر از خانم ها وجود دارد،البته همانطور که مشخص است این امر کلیت ندارد و گاهیدیده میشود که زنها در این امر پیشرو هستند.

5-    ما می گوییم مدیریت در نوع مردها بیشتر است حالشما میتوانید بررسی میدانی کنید و ببینید همین غربی ها که فریاد طرفداریشان و اززن  و فیمینیسم به آسمان رفته چند درصد از رئیس جمهور ها و حتی مدیرانشان زن است؟آیا 50 درصد؟!

6-    آیا مدیریت زن در خانواده و تبدیل شدن زن به یکمهره اقتصادی به نفع زن و خانواده اوست؟ آیا وجود زن برای مواجهه با سختیهای جامعهساخته شده است؟ آیا وظیفه سنگین تربیت فرزندان از عهده مرد بر می آید یا اینکه زنیکه همراه شوهر خود بیرون از محیط خانه و خانواده به کار مشغول شود می تواند ازعاطفه مادریش به نحو احسن برای تربیت فرزندان استفاده نماید؟

7-    نظام احسن الهی به آن است که هر کس در نقش و پستیکه خدای تعالی برای او در نظر گرفته باشد و حرکت کند.

جهان چون چشم وخط وخال و ابروست      که هر چیزش بهجای خویش نیکوست

8-    نکته آخر آنکه قرآن می فرماید : "بما انفقوا مناموالهم" معمولا در خانواده این مرد است که کار می کند و خرج خانواده را بدست میآورد؛ انصاف آن است که در مواردی که نیاز به آن است که یک نفر حرف آخر را بزند ،سخن او ملاک باشد.