باور کن سیگار در حال حاضر مسئول 5/12 درصد کل مرگ ها،30 درصد مرگ ناشی از سرطان ها،50 درصد بیماری های قلبی و 75 درصد بیماری های ریوی می باشد.

ساختار سیگار و مواد تشکیل دهنده آن

سیگار از توتون،کاغذ،اسانس،مواد نگه دارنده و جسب تشکیل شده است.این مواد به خودی خود آنچنان خطرناک نیستند ولی وقتی سیگار روشن می شود درجه حرارت بسیار زیادی تولید می شود.

در این درجه حرارت مواد سمی همراه با دود سیگار باعث ایجاد بیماری هایی می شود که اغلب کشنده و درمان آنها مستلزم ترک سیگار و صرف هزینه های فراوان می باشد.

دود سیگار دارای دو جریان اصلی و کناری است.جریان اصلی در فاصله ی پک زدن به دهان و ریه وارد میشود و دو جریان کناری،در فاصله ی پک زدن از نوک سیگار در هنگام باز دم وارد محیط و سپس ریه میشود.

ماده ی تشکیل دهنده ی دود سیگار از دو بخش گازی و ذره ای تشکیل شده است.که در جدول زیر به آنها اشاره و اثرات آنها بر روی سلامتی را خواهید دید.

سیگار

من از معتاد شدن میترسم میدونی چکار باید بکنم تا معتاد نشم؟

از همین امروز،نه!!؟

همه ما از خواندن مقالات کلیشه ای و یک جور خسته شده ایم ولی اگر کمی انصاف داشته باشیم میبینیم که آنها حرف های کلیشه ای و من درآوری نیست و همه هم میدانیم که واقعیت دارند.اما چرا قبولشان نمیکنیم و حوصله ی خواندنشان را نداریم!!؟

امیدوارم این بار با دید باز خوانده شوند.

مصرف دخانیات و عمدتاً سیگار یکی از معضلات اساسی جامعه است که زیان های بهداشتی،اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و اخلاقی را در بر دارد. تأثیر زیان بخش دخانیات منحصر به مصرف کنندگان آن نیست بلکه اطرافیان آنها که در محیط های بسته حضور دارند نیز در معرض خطر جدی قرار دارند! کارشناسان پیش بینی می کنند مرگ و میر ناشی از دخانیات از سه میلیون نفر در حال حاضر به حدود 10میلیون نفر تا 20 یا 25 سال آینده خواهد رسید که 70 درصد آنان در کشورهای در حال توسعه خواهند بود.

بخش ذره ای:

الف )نیکوتین:

ماده مؤثر اصلی دود سیگار است که ظرف مدت 7 ثانیه به مغز می رسد، خواص اعتیاد زایی داشته و عوارض قلبی، عروقی، سیستم عصبی و ... را ایجاد می کند.

ب) قطران:

در بخش ذره ای وجود بیش از 40 نوع ماده سرطان زا ثابت شده است که یکی از این مواد قطران یا تار می باشد. تار یا قطران ماده ی سیاه رنگ چسبناکی است که بسیاری از مواد سمی را به ریه ها می برد.

بخش گازی:

بخش گازی 85 درصد دود سیگار را شامل می شود و اکثرا از اکسیژن، نیتروژن و منواکسیدکربن تشکیل می گردد. مهم ترین مواد بخش گازی شامل منواکسیدکربن و سموم است.

الف) منواکسیدکربن

این ماده میل ترکیبی زیادی با هموگلوبین خون(عامل انتقال اکسیژن خون) دارد. و در ترکیب با هموگلوبین جایگزین اکسیژن می شود و در نتیجه انتقال اکسیژن به بافت ها کاهش می یابد. بدن برای جبران کاهش اکسیژن بافتی، تعداد گلبول های قرمز را افزایش می دهد و در نتیجه غلظت خون افزایش می یابد و باعث بروز بیماری های مختلفی می گردد. ترکیب منواکسیدکربن و هموگلوبین در افراد طبیعی 1 درصد و در سیگاری ها 5 تا 15 درصد است. افزایش سطح ترکیب منواکسیدکربن با هموگلوبین سبب خستگی زودرس، کاهش قدرت عضلانی، عوارض پوستی و عوارض عصبی می گردد.

ب) سموم

1- سکته قلبی

2- بیماری های سرطانی(انواع سرطان ریه، حفره دهان، حنجره، پانکراس، مری، معده، شانه، دهانه رحم، پستان، کلیه و خون)

3- بیماری های دهان و دندان

4- بیماری های کلیوی(نارسایی کلیه به علت اختلالات عروقی کلیه)

5- بیماری های دستگاه گوارش(زخم معده و اثنی عشر)

6- بیماری پوستی (از بین رفتن شفافیت پوست و افزایش چین و چروک پوست)

7- بیماری دستگاه تناسلی(نارسایی تخمدان، بزرگی پروستات)

8- بیماری های وابسته به حاملگی(زایمان زودرس، سقط خود به خودی، تولد نوزاد با وزن پایین)

9- بیماری های استخوانی و پوکی استخوان

10- بیماری های روانی (افسردگی، اختلال در خواب، اضطراب، اختلالات حافظه)

11- اثرات ریوی (خطر ایجاد سرطان ریه حدود 30-20 برابر در سیگاری ها بیشتر از غیر سیگاری هاست. در حقیقت سیگار کشیدن فاکتور خطر اصلی ابتلا به سرطان ریه است به گونه ای که این خطر به سرطان ریه در زنان حدود 79 درصد و در مردان 90 درصد است. اکثر کسانی که بر اثر سرطان ریه می میرند سیگاری هستند. خطر ایجاد سرطان ریه مستقیما با تعداد سیگارهای کشیده شده ارتباط دارد.)

12- اثرات قلبی و عروقی(تاثیر سیگار از نظر میزان، مشابه دو عامل خطر اصلی دیگر، یعنی فشار خون و چربی خون بالاست)

روش ترک سیگار

برای ترک سیگار سه گام اصلی باید طی شود

گام اول: آمادگی

       چرا سیگار می کشیم؟

       ترک سیگار

       انتخاب تاریخ ترک سیگار

       انتخاب روش ترک

       تغییر نحوه سیگار کشیدن

گام دوم: ترک سیگار

       روز ترک

       آشنایی با سندروم ترک

       شروع روان درمانی

گام سوم: زندگی بعد از ترک

       روان درمانی

انواع درمان های غیر دارویی

1- گروه درمانی: (شرکت در جلسات گروه درمانی برای بالا بردن کیفیت زندگی بیمار و درمان بسیار مفید است)

2- خانواده درمانی:(بر اساس مشاهدات انجام شده بهبود روابط خانواده به خودی خود باعث کاهش مصرف مواد می شود)

3- درمان شناختی - رفتاری

دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار

1- تبلیغات شرکت های دخانیات

2- فروش آزادانه سیگار به نوجوانان و جوانان

3- قیمت پایین سیگار

4- بی سوادی و کم سوادی